Stap 1: De strategie bepalen
U wilt groeien door het overnemen van een bedrijf. Dat is prima. Zeker de komende tijd waarin de Corona-crisis zijn sporen in de economie achterlaat zullen zich mooie kansen voordoen. Maar alles begint met een plan en een strategie voor een bedrijfsovername.
Het plan
Het plan geeft antwoord op drie vragen:
- Waar staan we nu?
- Waar willen we naartoe?
- Hoe gaan we dit aanpakken?
De strategie
Stel voor het bepalen van de strategie vragen als:
- wat gebeurt er in de markt?
- wie zijn de klanten?
- wie zijn de leveranciers?
- hoe ziet de markt voor personeel eruit?
- hoe belangrijk is een bepaalde locatie?
Stap 2: Kies een adviseur
Het ligt voor de hand dat de keuze van een goede adviseur belangrijk is. Maar hoe vind je die? Uiteindelijk natuurlijk op dezelfde wijze waarop dat in andere gevallen gebeurt. Een combinatie van vragen en zoeken in het eigen netwerk en via Google. Definieer hier ook vooraf waar je precies naar op zoek bent en welke competenties de adviseur moet hebben. Maak een lijst van vragen en zorg dat alle onderwerpen van de lijst besproken worden tijdens een oriƫntatiegesprek, liefst door middel van een open discussie.
Stap 3: Stel een profiel op
In stap drie wordt het concreet. Er moet bepaald worden aan welke eisen de over te nemen onderneming moet voldoen. Vragen die beantwoord worden in het profiel zijn onder andere:
- Om wat voor bedrijf gaat het?
- Waar moet het bedrijf zijn gevestigd?
- Is het een winstgevend bedrijf of juist niet?
- Moet er een management aanwezig zijn en blijven?
- Wat mag het bedrijf ongeveer kosten?
Als het goed is komen er aan de hand van het profiel bedrijven in aanmerking om te benaderen.
Stap 4: Ga proactief op zoek
Uiteraard zijn er bedrijven die niet te koop zijn of eigenaars die denken dat ze de hoofdprijs kunnen vragen als ze proactief benaderd worden. Dat blijkt dan snel genoeg.
Maar de ervaring leert dat het nemen van initiatief loont. Overnames komen niet tot stand door stil te zitten.
Stap 5: Is er een synergie en een klik?
Nadat contact is gelegd is het tijd voor de eerste aftastende gesprekken. Belangrijke vragen die moeten worden beantwoord zijn:
- Staat de andere partij open voor een overname?
- Is er wederzijds vertrouwen?
- Hoe denkt het management erover?
- Hoe is de bedrijfscultuur?
- Is er een synergie te behalen?
Stap 6: Onderhandelen
Als beide partijen er positief tegenover staan, kunnen de onderhandelingen beginnen. In deze fase speelt informatie een belangrijke rol. Nu moet immers bepaald worden wat de onderneming daadwerkelijk waard is en moet worden bepaald wat een reƫel bod is. Maar ook voor de verkoper moeten de onderhandelingen interessant zijn. Openheid en transparantie zijn in deze fase heel belangrijk.
Stap 7: Stel een intentieverklaring op
Als de onderhandelingen tot nu toe positief verlopen is het tijd om een intentieverklaring op te stellen. Dit is ook het moment om een in het ondernemingsrecht gespecialiseerde advocaat in te schakelen. Deze kan een precies passende intentieverklaring opstellen die partijen duidelijkheid geeft over de vervolgstappen en de daarbij passende rechten en verplichtingen.
Stap 8: De transactie
Na het tekenen van de intentieverklaring begint het echte transactiewerk. Dit kan uiteraard complex zijn, maar met begeleiding van de eerder gekozen overnameadviseur en de ondernemingsrechtadvocaat lukt het vaak wel om een passende overnameovereenkomst uit te onderhandelen en te ondertekenen.
Stap 9: Gefeliciteerd, u heeft een nieuwe onderneming!
En daarna kan het daadwerkelijke overnemen beginnen en kan u helemaal naar eigen inzicht (en volgens uw eerder geformuleerde plan) de onderneming toevoegen aan uw eigen onderneming. Is dat afgerond, dan staat niets in de weg aan het nogmaals doorlopen van het stappenplan.
Slot
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marcel van den Ende van Minerva Advocaten. Hij staat u graag te woord.
Bedrijfsovername
Zie meer informatie op de